Amikor a D-vitamin napi ajánlott adagjáról kell döntenünk, nem mindegy, hogy a D-vitamin-hiányos állapot megelőzése vagy már a kialakult hiány kezelése a cél.

Akinél felmerül a gyanú, hogy már fennáll a hiány vagy úgy érzi, hogy a fentebb említett rizikó csoportokba tartozik, az mindenképpen kérjen egy laborvizsgálatot.

A vizsgálathoz vérmintát vesznek. A D-vitamin-szint a vérszérumból és a vérplazmából egyaránt mérhető.

Egy egészséges felnőtt vérében a plazma D-vitamin (25-OH-D-vitamin) értéknek ideális esetben 75-250 nmol/l között kell lennie. Az 50 és 75 nmol/l közötti érték elégtelennek tekinthető, 50 nmol/l alatt már D-vitamin-hiányról beszélünk.

Nemrégen én is megnézettem a D-vitamin-szintemet, kíváncsiságból nyáron és télen is, hogy tudjam, hogy állok. Íme az eredmények:

  • 2020 júniusában 153 nmol/l volt a D-vitamin-szintem, tehát mondhatni optimális. Ehhez hozzájárult, hogy soha ennyit nem napfürdőztem még, mint idén. Még az ujjnyi vastag naptej ellenére is szintetizált elég D-vitamint a bőröm ?
  • 2021 januárjában 151 nmol/l az eredmény, szinte ugyanolyan jó, mint a nyári szezonban. Mivel szeptembertől már nem nagyon van időm a Balaton parton napozni, illetve kertészkedni és persze a nap sem süt már teljes kapacitással, ősztől mindig rásegítek egy kis D-vitamin-tartalmú étrend kiegészítővel prevenciós céllal. Enélkül azért nem valószínű, hogy ennyire ideális laboreredményt kaptam volna kézhez.

D-vitamin-hiány megelőzésére javasolt D3-vitamin dózisok Magyarországon:

(1 NE (nemzetközi egység) = 0,025 μg kolekalciferol)

 

 

KORCSOPORT

 

 

EGY NAPRA JAVASOLT DÓZIS

BIZTONSÁGOSAN BEVIHETŐ MENNYISÉG EGY NAPRA ESŐ FELSŐ HATÁR
Csecsemők 400-1000 NE 1000 NE
Kisgyermekek (1-6 éves korig) 600-1000 NE 2000 NE
Gyermekek (6 év felett) 600-1000 NE 2000 NE
Serdülők 800-1000 NE 4000 NE
Felnőttek 1500-2000 NE 4000 NE
Obes felnőttek 3000-4000 NE 4000 NE
Várandós nők 1500-2000 NE 4000 NE

Mikor fordulhat elő túl magas D-vitamin-szint?

Ahogy a fentebbi táblázatban is olvasható a D3-vitamin biztonságos adagja felnőtt embereknél napi 4000 NE (nemzetközi egység), a hazai D vitamin konszenzus álláspontja szerint toxikus adagja pedig hónapokon át adott napi 10 000 NE felett van.

Pusztán napozással D3-vitamin túladagolás nem alakulhat ki. Ennek oka, hogy a túl sok UV-B sugárzás hatására a previtaminból inaktív anyagok képződnek és a bőr fokozódó pigmenttartalma gátolja a D3-vitamin képzést.

Nincs tehát reális esélye normál körülmények között annak, hogy túladagoljuk a D-vitamint.

A fentebb leírtakból is világosan látszik, hogy noha van nemzetközi ajánlás a D-vitamin-bevitelre vonatkozólag, a tényleges szükségleltet számos tényező befolyásolja, egyénenként eltérő lehet az adagolása. Ezért mindenképpen érdemes szakemberrel konzultálni róla.