A REM egy alvás fázis, amely a nevét az alvás közbeni gyors szemmozgásról (rapid eye movement) kapta.

Érdekesség, hogy a franciák paradoxon (jelentése: önellentmondás) alvásnak nevezik ezt a fázist, utalva az alvás közbeni fürge szemmozgásra. Az alvás kapcsán fontos kiemelni, hogy szervezetünk egészséges működéséhez nélkülözhetetlen a megfelelő alvás, illetve vitaminbevitel.

Az úgynevezett REM fázisról még ma is viszonylag kevés információ áll a tudomány rendelkezésére. Egy amerikai kutatócsapat rendkívül érdekes megfigyelésre jutott: ha a kísérletükben résztvevő embereket akkor ébresztették fel, amikor a szemük mozgott, annak az esélye, hogy álmokról számolnak be, közel 90% volt. Továbbá azt is tapasztalták, hogy akik elérték a gyors szemmozgás fázisát, azokat sokkal nehezebb volt felébreszteni!

Jelenleg 5 alvási fázist különböztetünk meg. A REM fázisban álmodunk, de nézzük, mi történik a többiben: az első fázisban testünk ráhangolódik az alvásra. A második fázisban a főbb izmaink elernyednek. A harmadik, középmély alvási fázisban teljes nyugalmi állapotba kerülünk, és agyműködésünk minimálisra csökken. A negyedig fázis a mélyalvás. Az ötödik fázis a REM. Ebben a fázisban felgyorsul a légzés, és a pulzusszám, ennek ellenére vázizomzatunk mozgásképtelenné válik. Az alvás fázisainak a sorrendje a következő 1-2-3-4-3-2-1-REM. Ez a folyamat az alvási ciklus, ami nagyjából 90-120 percig tart, és egy éjszaka alatt négy-hat ciklus fordul elő. Az alvási ciklus sorrendje annyira kötött, hogyha valakit felébresztenek a REM fázisban, akkor az illető agya a másodperc töredéke alatt REM fázisból sorrendben vált át a másik 3 fázisba mielőtt teljesen felébredne. Egy magyar kutatócsoport legfrissebb munkája arra világít rá, hogy még a REM fázisban sem mozog mindig a szem.

Megkülönböztetünk egy tónusos, és egy fázisos állapotot. A tónusos REM-szakaszban, amikor a szem mozdulatlan, az alvó könnyebben felébreszthető. Különösen, ha a beérkező ingerek izgalmasak, például az illetőt a nevén szólítják. A fázisos állapotban, magába merül az alvó, alig reagál a külső ingerekre. Fontos tudni, hogy a kiegyensúlyozott alvás elengedhetetlen a szervezetünk működéséhez, és ezt a megfelelő vitaminbevitellel támogathatjuk.