A kérdés:

Kedves Ráhel! Enyhe ételintoleranciám van az olajos magvaktól. ezek hiányában hogy tudnám az étkezésemet úgy kialakítani, hogy az teljes értékű legyen?”

Kedves Kérdező!

Az olajos magok gazdagok magnéziumban, káliumban, cinkben, kalciumban, B-vitaminokban, szelénben, E-vitaminban, omega-6 zsírsavakban és rostokban.
Ha az intoleranciád miatt ki kell őket hagynod az étrendedből, akkor figyelj arra, hogy a fent felsorolt vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag ételekből fogyassz gyakrabban.
Magnéziumban és káliumban bővelkednek például a levélzöldségek (spenót, sóska, mángold, kelkáposzta), ezeket ajánlott heti háromszor fogyasztani. A kálcium szükségletedet könnyen tudod fedezni a fermentált tejtermékekkel (például Ricotta, cottage cheese, Mozarella, túró, félkemény sajtok), ha pedig vegán vagy, akkor kiváló növényi kálcium források ugyancsak a fentebb említett zöld leveles zöldségek, a brokkoli, az articsóka, a zeller és bizonyos gombafélék. B-vitaminokat teljes kiőrlésű gabonákkal és azzal készült termékekkel tudsz a szervezetedbe juttatni. A rostbevitelt biztosítja a napi két adag gyümölcs és három adag zöldség fogyasztás.


A szelén és az E-vitamin az, amit nehéz étrendileg megfelelő mennyiségben fedezni a Te esetedben.
A szelént a halakon kívül néhány gombaféle tartalmazza, de ezekből nehéz kielégítő mennyiséget elfogyasztani, így ezt mindenképpen érdemes étrend-kiegészítő formájában pótolnod. Ajánlom Neked a Vital Hero Szelén kapszuláját.
E-vitamin az olíva olajban is van, de nagyobb mennyiségben ez is okozhat problémát, ha az olajos dolgok panaszt okoznak, így ezt is érdemes étrend-kiegészítő formájában pótolni. A Vital Hero Szárított Alga olaj kapszula E-vitamint és Tengeri algából származó omega-3 zsírsavat tartalmaz, tehát vegán étrendben is tökéletes. Mivel táplálkozásunk túltelített omega-6 zsírsavakban, annak pótlása egyáltalán nem szükséges, az ideális omega-3/omega-6 arány beállítását is segíti a DHA-ban (dokozahexaénsavban) gazdag étrend-kiegészítő készítmény.